Гуманитарные ведомости. Выпуск 1(29) 2019 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 1 (29), март 2019 г. 6 TO THE 215TH ANNIVERSARY OF THE BIRTH OF A. S. KHOMYAKOV ALEKSEI KHOMYAKOV'S PHILOSOPHY OF EDUCATION IN THE LIGHT OF CURRENT TRENDS IN RUSSIAN EDUCATION The article discusses the basic principles of the philosophy of education of A. Khomyakov, who, in line with the Slavophil ideology, develops his concept of education on the basis of a criticism of formalism, understood by him as “imitation of Western models”, which leads to a “bifurcation of vital and spiritual principles”. The philosophy of Khomyakov’s education is a concrete program to break the deadlock of formalism and the duality of “school and life”. The main goal of education reform is the development of the “synthesis of science and life”, because, according to Khomyakov, overcoming the imitativeness of Russian education is the desire for “living science”, for its internal liberation from false systems and for its connection with life. The revival of national traditions of education, according to Khomyakov, involves a series of successive stages. The first stage is the need to guide the education and upbringing on the part of the state, primarily in terms of the duty of approving the “moral law” as opposed to formal respect for the law. The second stage is the development and strengthening of the principles of general cognition, in contrast to the highly specialized teaching. Finally, the third and highest stage, leading to the revival of “organic Russian education” in Russia, is the restoration of the concepts of “natural and moral brotherhood” and “inner truth” in the general culture of the people. Keywords: Aleksei Khomyakov, the crisis of education, formalism in education, the imitation of education, education management, the unity and integrity of education DOI 10.22405/2304-4772-2019-1-1-5-12 Славянофильская идеология – в значительной мере идеология нравственного просвещения и образования. При этом существенное место в этой идеологии занимает философия и этика образования. Это объясняется тем, что концепция образования основывается в славянофильстве на принципе «сознания внутренней духовной жизни русского народа как единственного и плодотворного начала для будущего просвещения России». Осознание этой «внутренней духовной жизни» проявляется, прежде всего, в религиозно- нравственных законах и концентрируется в славянофильской философии образования, которую А. С. Хомяков развивал на протяжении всей своей творческой жизни. Это получило свое концептуальное выражение в таких работах, как «Мнение русских об иностранцах» (1846), «О возможности русской художественной школы» (1847), «По поводу статьи И. В. Киреевского «О характере просвещения Европы» и его отношении к просвещению России» (1852), «Об общественном воспитании в России» (1861; посмертная публикация). Кризис западного образования Хомяков критически оценивал уровень и характер современного ему образования, как в Европе, так и в России. «До сих пор все попытки, сделанные просвещением для преобразования жизни, – писал он в статье «Мнение русских об иностранцах», – остались безуспешными. Хорошо было бы, если бы можно было сказать – и безвредными; но этого сказать нельзя» [1, с. 127]. Характеризуя жизненную

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=