Гуманитарные ведомости. Вып. 3 (43) 2022 г
Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 3 (43), ноябрь 2022 г 61 named after V. G. Shukhov (Belgorod, Russia) ENTREPRENEURIAL «UNIVERSITY OF EXCELLENCE»: ANALYSIS OF THE EXPERIENCE OF «POLITICIZATION» FROM THE POINT OF VIEW OF THE «NATURE OF KNOWLEDGE» AND «PRAGMATICS OF THE PEDAGOGICAL SCENE» The modern entrepreneurial «University of excellence» (B. Reading) is a commercial firm that produces products for sale on the market. The purpose of the article is to consider strategies for constructing a «protected space» for knowledge, the specifics of which make it impossible to finally resolve knowledge into a commodity. The place of knowledge and education for knowledge is traditionally a university, which consequently must maintain independence in relation to the universal and totalizing monocausal logic of capital (the term U. Beck) and resistance to the demands of the university's public discourse in market democracies (S. Collini). The article analyzes the concept of the «pedagogical scene», the pragmatics of which opens up the possibility of «preserving» knowledge and providing a way to transfer it, in addition to the mechanisms of a modern university as a factory for the production of «technical knowledge» and human capital. The article concludes that such a possibility is fundamentally limited. Any politicization of the «values of the university and education», aimed at preserving them contrary to the market logic of «production of goods for sale», is a palliative that cannot change the essence of the modern entrepreneurial «university of excellence», embedded in the reality presented in the liberal economic paradigm, but, as a criticism, contributes to reaching a compromise on organizational issues between the supporters of a rapid and radical reform of the «remnants of the old university» and its few remaining «defenders». Keywords: entrepreneurial university, discourse of excellence, «knowledge economy», pedagogical scene, legitimization of knowledge, «liberal education», politicization, public discourse of the university. DOI 10.22405/2304-4772-2022-1-3-60-83 Введение Переход от университета модерна (Б. Ридингс [1]), который определялся либо как «исследовательский», либо как конституированный идеей «либерального образования», к предпринимательскому университету (Б. Кларк [2]), совершившийся в последние тридцать лет, изменил сущность университета: «корпорация профессоров для проведения совместных исследований» (В. фон Гумбольдт [3]), которая вместе со студентами представлялась «моделью политического сообщества», стала коммерческой фирмой, производящей товар для рынка : практическое знание и человеческий капитал. Безусловно, в этой связи претерпели изменения все стороны организации и деятельности университета: центральной фигурой стал администратор-менеджер (нередко не из числа профессоров, что было немыслимым еще пятьдесят лет назад), а содержание образования представляется продуктом (например, «образовательной услугой»), к которому предъявляются специфически рыночные требования. Романтическая идея образования, имевшая силу при всех прежних неоднократных «трансформациях университета»: от «образования человека в человеке» до «воспитания гражданина» либерального политического порядка (тогда еще государственного и национального, культурного ), – кажется, окончательно
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=