Гуманитарные ведомости. Вып. 4 (48) 2023 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 4 (48), декабрь 2023 г 92 of thought expressed beauty through a shimmering luminous materiality, which confirmed the divine nature of the cosmos, then the second trend eliminated such a possibility through the denial of an aesthetic order created from meaning, and therefore from a sense of beauty. The article asserts the vision of the divine beauty of light in the Greek spiritual tradition and the crisis of civilization, which rejected luminosity as the most important marker of the sacred, thereby making the transition to a linear, numerical understanding of time and spiritual history. The article considers the stage of the emergence of numerical thinking that occurred in the classical era, in the time of Pythagoras, and the associated desire to cast the outlines of numbers on the elusive luminosity, to highlight, limit and, ultimately, distinguish numerical figures in the light, enabling the carriers of a numerical view of the world to talk about a certain distinguished field in which not only appears the numerical form dividing the world of light, but also the objectivity of the world, its subsequent transition into the myth of matter, the solidity of the universe, the material basis of being. Against this background, an alternative approach is the line of Homer and Heraclitus, who find common points of contact in an archaic consciousness that did not divide the world of beauty of meaning according to patterns of numerical order. In this last pre-socratic-mythical view of the world, there are answers to the question of how there can be an alternative to numerical thinking of the beauty of meaning. The novelty of the research consists in the synthesis of the pre-socratic understanding of beauty with the modern desire of philosophical anthropologists to abandon the numerical attitude to human. Through this philosophical gesture, the author shows exactly how the problem under consideration was solved in Greek thought and how we can apply this legacy to modernity: in author’s opinion, it is necessary to return the undetectable anthropological characteristics to human, to expand through beauty the very perception of the human, not perceptible to existing measurement systems. Keywords: light, beauty, aesthetics, numerical thinking, human, ancient Greek philosophy, Iranian solar myth. DOI 10.22405/2304-4772-2023-1-4-91-98 Разбирая вопрос истоков числового мышления, нельзя не обратиться к основателям западной философии – древним грекам, давшим миру миф о материальности сущего и цифровую структуру действительности, доминирующей в глобальном типе числового мышления современности. Но что было до этой числовой трансформации сознания эпохи античности? До этого было сакральное озарение красотой смысла, выраженного в светоносности Гомера и Логосе Гераклита. Соотношение красоты смысла и числового мышления у греков. Алексей Фёдорович Лосев в работе «От Гомера до Прокла: История античной эстетики в кратком изложении» показывает путь развития чувства красоты в древнегреческом мышлении и его метаморфозы, приведшие к появлению числового мышления. Как могла произойти такая радикальная трансформация в мышлении людей, соединивших смысл и красоту, а значит, не различавших объект и субъект, не включавших рассудочное видение в процесс эстетического отношения к божественному? Вопрошая о красоте, Лосев пишет: «Что же такое красота, взятая в максимальной (т.е. в бесконечной) своей общности и в то же время представляемая как живое, наличное человеческое тело? Это греческие боги» [8, с. 88]. Боги являются, по Лосеву, «бесконечно обобщенное бытие данного типа, смысловой принцип данной сферы бытия. Но он в то же время есть живое человеческое тело. Этот бог пластичен, он – скульптурное изваяние, вечная

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=