Гуманитарные ведомости. Вып. 3(51) Т1 2024 г
95 Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 3 (51), октябрь 2024 г. YOUTH EVERYDAY CULTURE: SOCIAL NETWORKS AND BLOGS The purpose of the study is to determine the extent to which the digital environment influences the everyday life culture of young people. The everyday life culture forms the basis of values and meaning of human life from day to day. The survey covered student’s life related to studies, relationships, daily activities, interests and hobbies, etc. Theoretical and methodological approaches to the consideration of youth everyday culture, social networks and blogs in the digital environment are systemic and integrated. The specifics of the study reveal the need to apply a cause-and-effect analysis of the phenomena under study. A significant portion of students confirmed that they subscribe to blogs and channels and watch them regularly. Clearly, the authors of these digital resources can influence the values of their audiences. The most interesting topic for young people is life and travel to different cities and countries. On the one hand, this is a new way of travelling and getting to know the world; on the other hand, it becomes a real tool for shaping the image of individual cities and entire states. Although the majority of respondents answered that their friends and acquaintances are mainly in the real physical environment, for many it is the digital environment that becomes a place of additional or even the main space for making friends. The majority of respondents turn to family and friends for help when problems arise and cite people in their immediate environment as a motivating and inspiring example. However, the authors consider the lack of role models in terms of the best moral human qualities or from heroic history to be a worrying trend. It is possible to apply the results of the research in philosophy, cultural studies, and pedagogy. Keywords: digital environment, youth, students, social network, blogs, everyday culture, values. DOI 10.22405/2304-4772-2024-1-3-94-104 Цель нашего исследования – определить степень влияние цифровой среды на культуру повседневности молодёжи. Для этого нами был проведён опрос, который охватывал составляющие жизни студентов, связанные с учёбой, взаимоотношениями с близкими людьми, повседневными делами, интересами и увлечениями и т.п. Выбор возрастной группы был обусловлен тем, что именно они родились и выросли в период развития цифровой среды, фактически это первое поколение, для которого гаджет стал постоянным «спутником» жизни с самого детства. В настоящей работе мы хотим представить результаты исследования по вопросам формирования культуры повседневности молодёжи в контексте блогов и социальных сетей. Поскольку именно социальные сети и блоги, как новые и популярные форматы повседневности, представляются наиболее важными и интересными для изучения. Логика и последовательность вопросов выстраивались нами таким образом, чтобы не влиять на анкетируемых, не провоцировать их на те или иные ответы, позволяя выбирать несколько вариантов, предлагать свои ответы, чтобы в итоге получить достоверные данные. Исследование проводилось в мае 2024 года среди студентов красноярских высших учебных заведений: Сибирского федерального университета, Сибирского юридического института МВД РФ, Красноярского государственного аграрного университета. Всего в опросе приняли участие 178 студентов (108 девушек или 60,7 %, 70 юношей или 39,3 %), из них 169 человек (94,9%) в возрасте от 17 до 25 лет. Большинство вопросов давали возможность выбрать несколько вариантов ответа, дополнительно на каждый вопрос можно было дать свой варианта ответа.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=